مستند ارتباطات مهندسی – ریچارد هاموند

یکی از جالب‌ترین مستندهایی که اخیرا دیده‌ام مستند ارتباطات مهندسی(Engineering Connections) از ریچار هاموند(Richard Hammond) است. قبلا هم مستند معجزه‌های طبیعت(Miracles of Nature) را از او دیده بودم. آن هم جالب بود و از نظر محتوایی مرتبط با همین مستند ارتباطات مهندسی.

این مستند که در ۳ فصل تهیه شده، هر قسمت یکی از برساخته‌های عظیم مهندسی انسان‌ها مانند شاتل فضایی، استادیوم ومبلی، هواپیمای ایرباس A380 و … را مورد بررسی قرار می‌دهد. آنگاه ضمن شرح کلی و اجزای مختلف، از مشکلاتی می‌گوید که با الهام و استفاده از کارهای مهندسی انجام شده در گذشته، حل شده‌اند. در کنار معرفی ارتباط کارهای مهندسی گذشته با وسیله‌ای که در حال بررسی است، ریچارد هاموند آزمایش‌هایی در مقیاس کوچک‌تر انجام می‌دهد تا آن ارتباط و مشکلی که حل شده برای بیننده ملموس‌تر شود.

این ویدئو کلیپ زیر که ۲ دقیقه ابتدایی قسمت سوم از فصل دوم است را ببینید.

این قسمت یک ناو هواپیمابر را بررسی می‌کند. همانطور که در کلیپ هم می‌بینید، در ادامه گفته خواهد شد چگونه دانشِ مهندسیِ‌ای که در گذشته در دستگاه‌هایی مانند سمعک، بومرنگ، یکی از پل‌های شهر لندن و … استفاده شده به کمک ساخت این ناو آمده است. قسمت‌هایی که خود ریچارد هاموند برای نشان دادن تأثیر راه حلی مهندسی استفاده شده، آزمایشی در مقیاس کوچک‌تر انجام می‌دهد برای من از جذاب‌ترین بخش‌ها بود.

2 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

  1. سلام آقای ذوالفقاری ، خوبید ؟ نمیدونم این نوشته رو خواهید دید و خواهید خوند و جواب خواهید داد یا نه، امروز صبح اتفاقی بعضی از نوشته های شما رو خوندم ، عجیب بود که در برخی موارد، این طور حس کردم که خودم اینارو نوشتم بس که با طرز فکر و نوع احساساتم نزدیکی داشت ، اینو نوشتم ، حالا ببینم جوابی دریافت خواهم کرد یا نه ، موفق باشید.

    1. سلام، ممنون خوبم.
      من قبل‌ها بیشتر ولی الان هم گاهی با خودم فکر می‌کنم که مثلا این حالی که الان دارم یا قبلا تجربه کردم خیلی مخصوص و خاص خودم هست و برای دیگری قابل درک نیست. اما بعد از مدتی می‌بینم که نه، تعداد قابل توجهی از بقیه انسان‌ها هم احوال مشابه رو داشته‌اند.
      با توجه به نوشته‌تان، به نظر، من و شما هم حداقل زمانی احوال مشابهی داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید