بارسلونا چطور والورده را انتخاب کرد

بارسلونا چطور والورده را انتخاب کرد

بارسلونا امسال را با سرمربی جدید خود یعنی ارنستو والورده شروع کرده. شروع خیلی خوبی هم داشته، تا اینجای کار یعنی هفته یازدهم لالیگا ۳۱ امتیاز به دست آورده؛ ۸ امتیاز بیشتر از رئال و اتلتیکو و ۴ امتیاز بیشتر از تیم دوم جدول یعنی والنسیا. در بقیه لیگ‌های اروپایی فقط منچسترسیتی و پپ گواردیولا ۳۱ امتیاز از ۱۱ بازی کسب کرده‌اند.

من بازی‌های بارسلونا را از دوران رایکارد دیده‌ام. نحوه انتخاب گواردیولا یادم نیست اما انتخاب مربی‌های بعدی را تا امسال یعنی سال ۲۰۱۷، تقریبا یادم هست. برای من جالب است که بارسلونا چطور این مربی‌ها را انتخاب می‌کند. بعد از رفتن پپ گواردیولا سال ۲۰۱۲، بارسلونا چهار مربی مختلف داشته: تیتو ویلانوا، جرارد مارتینو، لوییز انریکه و ارنستو والورده. هر چهار مربی‌ای که انتخاب شدند در حد مربی‌های بقیه تیم‌های بزرگ اروپا مشهور نبودند ولی در عین حال نتایج خوبی بدست آوردند. مثلا مربی‌های رئال در همین دوران مورینیو، آنجلوتی، بنیتز و زیدان بودند که فقط زیدان را می‌توان گفت مشهور نبود، آن هم به عنوان مربی وگرنه شهرت زیدان که جای انکار ندارد. بایرن هم هاینکس، گواردیولا و آنجلوتی را در این دوران داشته، یکی از یکی مشهورتر.

بارسلونا با ویلانوا لالیگا را عالی شروع کرد ولی در نهایت او بدلیل بیماری درگذشت و آن فصل را به پایان نرساند. با وجود اینکه پس از درگذشت او بارسلونا افت کرد اما به خاطر جمع آوری امتیازات زیاد در ابتدای فصل بارسلونا قهرمان لالیگا شد و تا مرحله یک چهارم پایانی لیگ قهرمانان هم پیش رفت. جرارد مارتینو که میان این چهار مربی از همه مشهورتر بود البته نه به اندازه سرمربی‌های باشگاه‌های مشابه، در یک سال مربیگری خود جام مهمی کسب نکرد. در لالیگا دوم شد و در لیگ قهرمانان اروپا هم در مرحله یک هشتم حذف شد. عملکرد لوییز انریکه در سه سال حضورش عالی بود. دو بار تصاحب قهرمانی لالیگا و یک بار لیگ قهرمانان اروپا به همراه فتح سه گانه. ارنستو والورده هم که در ابتدای راه است همانطور که در ابتدا اشاره کردم تا اینجا خوب کار کرده.
اما بارسلونا چطور این مربی‌ها که در مقایسه با رقیبان شهرت و افتخارات بسیار کمتری دارند انتخاب می‌کند و با آن‌ها به موفقیت می‌رسد؟

احتمالا یکی از دلایل مسی باشد. حضور این بازیکن و رونالدو کار را برای هر مربیی آسان‌تر می‌کند. او در دوران هر یک از این چهار مربی حضور داشته و به موفقیت تیم کمک زیادی کرده. بارسلونا با او و بدون او به خصوص در بازی‌های بزرگ متفاوت است. در مورد نحوه انتخاب سرمربی، بارتومئو مدیر کنونی باشگاه بارسلونا در مورد انتخاب والورده می‌گوید: «والورده توانایی، دانش و تجربه دارد. بازیکنان تیم‌های پایه را ارتقا می‌دهد و سبک و روش کاریی مانند ما دارد. فلسفه بازی‌اش خیلی بارسلونا گونه و سخت‌کوش است. همچنین بسیار مشتاق به استفاده تکنولوژی در تمرین‌ها و بازی.»¹ در همین رابطه روبرت فرناندز مدیر ورزشی باشگاه در پاسخ به اینکه چرا والورده، می‌گوید: «او در این باشگاه بازی کرده و آن را می‌شناسد؛ تجربه بسیاری دارد و مهم‌تر از همه دانش زیاد. در چند باشگاه دیگر هم خوب کار کرده.»² به نظر استفاده از تکنولوژی‌های مرتبط در بارسلونا اولویت بالایی دارند چون فرناندز هم بر این مورد تأکید کرده.

بیش از این چیزی در مورد نحوه انتخاب والورده دستگیرم نشد البته خیلی هم جستجو نکردم. اما خب به نظر باشگاه بارسلونا برای سابقه تجربه باشگاه اهمیت زیادی قائل است. اینکه چطور دانش آن‌ها را می‌سنجند و توانایی آن‌ها را برای هدایت تیمی در این سطح ارزیابی می‌کنند با اینکه این مربیان تجربه حضور در چنین باشگاه‌هایی را نداشته‌اند؛ هنوز برایم مشخص نیست. فعلا که خوب جواب داده، برای قضاوت بهتر باید دید والورده در ادامه فصل و بخصوص در لیگ قهرمانان چه نتایجی می‌گیرد و مربیی مانند لوییز انریکه در تیم بعدی خود چه عملکردی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید