چرا کتاب‌های داستانی جدید نمی‌خوانم؟

مطلب متمم، اهمیت کتاب‌های قدیمی را می‌خوانم. درباره اهمیت خواندن کتاب‌های غیرداستانی قدیمی است. این درس اما برای من نکته دیگری داشت و آن اینکه چرا کتاب‌های داستانی‌ای که می‌خوانم اکثرا قدیمی هستند.

اگر بخواهم یک دسته بندی زمانی به لحاظ اولین چاپ کتاب بکنم:

  1. کتاب‌های جدید (۷ سال اخیر)
  2. کتاب‌های نسبتا جدید (بیش از ۷ و کمتر از ۳۰ سال اخیر)
  3. کتاب‌های قدیمی (بیشتر از ۳۰ سال)

آمار دقیق نگرفته‌ام، هرچند که با توجه به اینکه کتاب‌هایم را در گودریدز ثبت می‌کنم کار چندان سختی نیست. ولی نگاه کلی‌ای به کتاب‌ها و سال اولین چاپشان انداختم. کتاب‌های غیر داستانی‌ای که خوانده‌ام در هر دسته تعداد قابل توجهی قرار می‌گیرد. اما کتاب‌های داستانی کمی هستند که من کمتر از ۷ سال بعد از چاپ‌شان آن‌ها را خوانده باشم.

برای کتاب‌های غیر داستانی می‌توانم سر ضرب کتاب نام ببرم که خوانده‌ام و جدید هستند. عادت‌های اتمی ۲۰۱۸ چاپ شده ۲۰۲۲ خواندم، چرا ملت‌ها شکست می‌خورند ۲۰۱۲ چاپ شده ۲۰۱۸ خوانده‌ام، Factfulness در حال خواندن هستم و ۲۰۱۸ چاپ شده. اما در مورد کتاب‌های داستانی به سختی کتاب بچه‌های سبز را در لیست کتاب‌هایم پیدا کردم که ۲۰۱۶ چاپ شده و ۲۰۲۰ خوانده‌ام. آن را هم چه شد خواندم؟ سوار تاکسی بودم دوستم کتاب را داد و گفت بخوان، من هم دیدم یک کتاب در قطع پالتویی ۵۰ صفحه هم بیشتر ندارد، خواندم.

وقتی فکر می‌کنم می‌بینم حداقل به طور مستقیم وزن خاصی به تاریخ چاپ کتاب نمی‌دهم. اما به طور غیر مستقیم فیلترهایم را طوری چیده‌ام که احتمالش بسیار پایین است که کتاب تازه چاپ شده‌ای از آن عبور کند و به لیست کتاب‌های برای خواندنم برسد.

کتاب داستانی بیشتر سلیقه‌ای است و مهم است افرادی داشته باشی که بدانی سلیقه‌شان به تو نزدیک است. افرادی هستند که من مستقیم آن‌ها را دنبال می‌کنم و کتاب غیر داستانی معرفی می‌کنند. اما افرادی که کتاب داستانی معرفی می‌کنند و دنبال می‌کنم خیلی کم‌اند و از میان همان تعداد کم درصد کمی از آن‌ها کتاب‌های تازه چاپ شده را می‌خوانند و پیگیری می‌کنند.

راحت‌تر می‌توان متوجه کلیّت کتاب غیر داستانی شد. پشت جلد و فهرست کتاب غیر داستانی اطلاع دهنده‌تر است و تصمیم‌گیری شخصی در مورد آن راحت‌تر. اما معمولا افراد داستان کتاب داستانی را لو نمی‌دهند (Spoiler Alert). چون اصل کار همان است. برای کتاب‌های داستانی من معمولا منتظر می‌مانم که افراد زیادی در گودریدز و دیگر فضاها آن را تأیید کنند و معمولا این حجم از تأیید برای کتاب‌هایی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی از افراد آن را خوانده باشند که احتمالا این اتفاق کمتر برای کتاب‌های جدید می‌افتد.

قصد دارم سهم کتاب‌های جدیدِ داستانی را زیاد کنم. امسال فیلتر کتاب‌های داستانی جدید را گشادتر می‌کنم و دنبال افرادی خواهم گشت که می‌دانم سلیقه کتاب‌های داستانی‌شان به من نزدیک‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید