زن، زندگی، آزادی. صلح و امید و شادی. معرفی مقاله، نویسنده، کتاب – ۵

قسمت چهارم اینجا در دسترس است. قسمت‌های دیگر از دسته معرفی یا برچسب زن، زندگی، آزادی در دسترس هستند.

انتخابات و پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان

نتیجه انتخابات مجلس، به طور خاص تهران و نظرسنجی منتشر شده از ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان برای من دو داده جدیدی بودند که این چند وقت به آن‌ها فکر می‌کنم و احتمالا همچنان خواهم کرد.

پیمایش ملی ارزش‌ها ‌و ‌نگرش‌های ایرانیان

برای من سؤال «همه خانم‌ها باید حجاب داشته باشند» جالب بود. ۴۱ درصد مردم ایران همچنان باور دارند که همه خانم‌ها باید حجاب داشته باشند. هر چند که در سؤال‌های دیگر می‌بینیم باور به اجبار آن ندارند. هشت سال قبل ۵۴ درصد به این گزاره باورد داشتند. به نظرم ۴۱ درصد همچنان قابل توجه است.

سؤال «دین از سیاست باید جدا باشد» در نگاه اول شاید جالب به نظر برسد. اما به نظرم اینطور نیست چرا که بسیار قابل تفسیر است و به این دلیل خیلی نمی‌توان به نتایج آن تکیه کرد.

انتخابات مجلس ۱۴۰۲

در حال حاضر (۲۵ اسفند ۱۴۰۲) که در حال نوشتن این مطلب هستم هنوز آمار (مثلا میزان رأی باطله) به طور دقیق منتشر نشده که من بتوانم ارجاع بدهم. طبق اعلام رسیم مشارکت کل حدود ۴۱ درصد بوده و مشارکت تهران ۲۶ درصد. میزان آرای باطله قابل توجه است. البته جنس آرای باطله مجلس ۱۴۰۲ به نظرم با ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تفاوت دارد. آرای باطله امسال را نمی‌توان کامل به پای مخالفان نوشت. برای من بعد از میزان مشارکت کلی بیشتر نتایج تهران اهمیت دارد. از جهت اینکه رأی تهران بیشتر سیاسی است تا حوزه‌های دیگر. اینکه چقدر مشارکت رسمی اعلام شده قابل اتکا است هم قابل بحث است ولی من از این موارد می‌گذرم و به چند نکته که برای خودم پررنگ بودند اشاره می‌کنم.

  • مشارکت در تهران با در نظر گرفتن آرای باطله تقریبا برابر انتخابات مجلس ۹۸ است
  • با میزان مشارکت یکسان با ۹۸ این بار رأی‌ها شکسته شده، به نحوی که نفر اول تهران حدود ششصد هزار رأی آورده در صورتی که در ۹۸ نفر اول حدود یک میلیون و سیصد هزار رأی آورده بود
  • آقای نبویان و رسایی که نمایند بخش خاصی از جامعه هستند حدود ششصد هزار رأی آورند

جایگاه اخلاقی خشونت در جنبش مدنی مسالمت آمیز – آرش نراقی

آرش نراقی ابتدا در رد خشونت استدلال می‌کند و سپس شرایطی که در آن می‌توان از خشونت موجه دفاع کرد را شرح می‌دهد. و اینکه حتی در هنگام خشونت‌ورزی موجه به چیزهایی باید توجه داشت.

انتخابات در حصارهای اثنیکی: چرا میزان مشارکت در میان مردم عرب بالاست؟

تلاشی برای بررسی ابعاد مختلف مشارکت بالا در بین برخی گروه‌های خاص. به خصوص دست گذاشتن روی این نکته که گروه‌های مختلف از جمله مخالفان برای بازنمایی خواست آن گروه‌ها و شرکت دادنشان در قدرت تلاشی نمی‌کنند. یکی از عوامل سیاسی نبودن برخی گروه‌ها عدم انتفاعشان از عرصه‌ی سیاسی است.

به جای «انقلابات موفق»، باید از «جنبش‌های ناموفق» بیاموزیم – حجاریان

نکته‌ای که به نظرم در جنبش زن، زندگی، آزادی پررنگ بود. مصاحبه‌ها، مطالب، تحلیل و بررسی‌هایی که روی انقلاب‌های بهار عربی انجام می‌شد که حداقل در برقراری نظام دموکراتیک ناموفق بوند. با حجاریان همدل هستم که در علوم انسانی و به خصوص در حوزه‌هایی که نمونه‌های قابل بررسی بسیار کم است بررسی نمونه‌هایی که به هدف مد نظر ما نرسیده‌اند مفیدتر است.

حجاب اجباری، جنبش ژینا و طبقه‌ی متوسط – نوشین احمدی خراسانی

هنوز احساسی که اولین بار با دیدن تصویر دختر خیابان انقلاب داشتم را یادم هست. کاری که ویدا موحد کرد بسیار شورانگیز بود. فکر می‌کردم این کار ظرفیت فراگیر شدن دارد اما نشد و برای خودم سؤال بود که چرا. این مطلب به همین سؤال می‌پردازد.

نوشین احمدی خراسانی در سال ۹۷ هم طی به این مسأله پرداخته (اینجا).

مسئله‌ی بازنمایی – محمدرضا نیکفر

در باب اهمیت بازنمایی و اینکه چطور همه‌پرسی یا انتخابات می‌تواند در بازنمایی ناموفق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید