پادکست‌های فارسی که گوش می‌کنم

در طول روز موقعیت‌هایی هست که نه می‌شود دید، نه خواند. فقط می‌شود گوش داد، مثلا وقتی در حال رانندگی هستیم یا داخل تاکسی نشستیم. من معمولا در این موقعیت‌ها سخنرانی‌ای اگر داشته باشم گوش می‌دهم، در کنارش قبل‌ها دوتا پادکست فارسی داشتم و چند پادکست انگلیسی، الان اما پادکست‌های فارسی که دنبال می‌کنم به قدری زیاد شده‌اند که سخنرانی‌های گوش نداده‌ام روی هم تلنبار شده‌اند، چند پادکست فارسی هم برای تست در لیست دارم.

اینجا می‌خواهم پادکست‌های فارسی را که گوش می‌دهم معرفی کنم:

قبلش در پرانتز بگویم که یک نکته‌ای که به نظر من پادکست‌ها دارند، احتمال بالاتر پرت شدن حواس است. نمی‌دانم شاید هنگام گوش دادن انسان می‌تواند کمتر درگیر نشود، خلاصه که تمرکز طولانی در گوش دادن حداقل برای من سخت‌تر بوده. ولی این پادکست‌ها به خاطر کیفیت بالا واقعا در اکثر موارد من را بیشتر غرق خودشان کردند.

رادیوگیک قدیمی‌ترین پادکستی هست که گوش می‌دهم. فکر کنم از حدود ۶ سال پیش با جادی و رادیوگیک آشنا شدم، از همون موقع هم ازش خوشم آمد و دنبالش می‌کنم. در رادیوگیک شما از تقاطع جامعه و تکنولوژی، به اخبار و مسائل مربوط نگاه می‌کنید. جادی از تأثیر تکنولوژی بر زندگی، جامعه ما و ایده‌های مختلفی که تکنولوژی را جلو می‌برد صحبت می‌کند. به قول خودش «رادیو گیک یک ایستگاه رادیویی نیست! رادیو گیک یک حرکتگاه رادیویی است».

در مورد رادیو مذاکره قبلا گفتم، توضیح بیشتری ندارم.

رادیو دال در هر قسمت طی گفتگویی، تجربه زندگی آن‌ها را با محوریت تحصیل، مهاجرت و کار به اشتراک می‌گذارد. آدم‌های جالبی از نقاط مختلف جهان با رادیو دال صحبت کرده‌اند و گفتگوهای خوبی از جنس تجربه‌های شخصی افراد مختلف شکل گرفته. به قول خودشان «این پادکست یک مرجع نیست، یک تجربه است».

در چنل‌بی هر قسمت(بعضی وقت‌ها در طی چند قسمت) گزارشی از یک ماجرای واقعی روایت می‌شود. ماجراها جالب هستن انتخاب‌هاشون واقعا خوب هست. اما چیزی که منو همان اول جذب کرد، صدا و لحن راوی بود. علی بندری ماجرا را عالی تعریف می‌کند، با صدا و لحن خیلی خوب.

بی‌پلاس هر قسمت خلاصه‌ی یک کتابِ غیر داستانی را تعریف می‌کند. اینجا هم راوی، همان راوی چنل‌بی، علی بندری است. با همان صدا و لحن خوب خلاصه کتاب را از زبان او می‌شنوید.

استرینگ‌کست یک پادکست در مورد علم، از جمله موضوعاتی که کم داشتم. به قول خودشان در مورد نقاط عجیب و غریب علم صحبت می‌کنند. هر قسمت خیلی کوتاه هست، در حد ۱۰ دقیقیه یک ربع.

دیدگاهتان را بنویسید