جذابیت و دوستی

[علی عکسی به محمد نشان می‌دهد]

علی: قشنگه، نه؟

محمد: آره.

[عکس دیگری از همان فرد]

علی: اینو ببین چقدر خوبه.

[محمد با حالت معمول]

محمد: آره.

علی: تو نمی‌فهمی، طرف خیلی خوبه.

محمد: طرف خوشگل هست آره، ولی یعنی چی؟ الان اینکه خوشگله یعنی همه چی حله؟ یعنی دوست خوبی می‌شود برای تو؟ یا مثلا احتمال اینکه در آینده مدتی با هم زندگی کنید رو خیلی بالا می‌بره؟

علی: پس چی، اصل قضیه همینه، بقیه مسائل رو می‌شود یک کاری کرد.

محمد: الان اگر اون دنبال سفر، گردش و مهمانی باشد، در حالی که تو بیشتر دوست داری در خانه بمانی رو چی کار می کنی؟ تازه این ساده‌اش بود. خلقیاتتون به هم نخوره، ارزش‌هاتون تطبیق کمی داشته باشد چی؟

علی: ببین همه این‌ها قابل تغییر و حل شدن هست، تو به عشق در نگاه اول اعتقاد داری؟

محمد: ببین عشق یا علاقه پیدا کردن در نگاه اول هست، اتفاق هم می‌افتد و قبول هم دارم بیشتر با دیدن ظاهر طرف مقابل است که این اتفاق می‌افتد. ولی می‌تواند با طرز برخورد اول یا مشاهده مَنِشِ خاصی هم ایجاد بشود. پس فقط منحصر به زیبایی ظاهری نیست. حتی می‌تواند ترکیبی از این‌ها هم باشد.

علی: باشه، در مورد همان افرادی که خودت هم می‌گویی بیشتر هستند. با نگاه اول به ظاهر فرد و زیبایی او عاشق می‌شوند چه می‌گویی؟

محمد: من می‌گم در نهایت این یک جرقه ابتدایی است، هنوز مانده تا ببینیم شعله ور می‌شود و آتش می‌گیرد یا نه. کمک می‌کند که یک طرف یا هر دو رابطه‌ای را شروع کنند بعد ممکن است همین ادامه پیدا کند و مثلا به دوستی برسد یا حتی در ادامه به زندگی مشترک دو نفر، اما می‌تواند هم به جایی نرسد، در حد آشنایی ساده بماند یا اصلا از هم بدشان بیاید و احتمال این‌ها لزوما کمتر از بقیه حالت‌ها نیست.

علی: می‌فهمم چی می‌گی، تا حدی هم موافقم ولی بزار یک سؤال دیگر بپرسم. قبلش بزار یک توافقی بکنیم بیا به زیبایی ظاهری همان زیبایی بگوییم به بقیه چیزها مثل خلقایت، ارزش‌ها و … بگیم درونیات. حالا تو بگو قبول داری اگر فردی به چشم تو زیبا نیاد، مشکل هست کاری بکند که به نظر تو زیبا برسد، اما اگر در نظر تو زیبا باشد درونیاتش را می‌تواند راحت‌تر تغییر بدهد؟

محمد: همم، ببین بزار من یک اعترافی بکنم، تجربه من در مورد این موضوعی که داریم صحبت می‌کنیم خیلی کم و در واقع نزدیک به صفر هست. اما در موردش فکر کرده‌ام و شاید بشود گفت تجربه غیر مستقیم هم دارم(در دوستانم، کتاب‌ها و فیلم‌ها). در مورد سوال تو بگم که به نظر تو هزینه تغییرات را دست کم گرفته‌ای. ببین مثلا در همین دور و بری‌های ما کم نیست دوستانی که از ایران می‌روند و از دوستانشان که مانده‌اند دور می‌شوند. الان همین فردی که عکش را نشان دادی، اگر فهمیدی می‌خواهد از ایران برود در حالی که حداقل فعلا در برنامه تو رفتن نیست، چه می‌خواهی بکنی؟ تغییر درونیات همچین کار ساده‌ای نیست و برعکس آنچه تو فکر می‌کنی در بلند مدت تفاوت‌های درونی تأثیر جدی‌ای بر رابطه دارد. اولش شاید به خاطر اینکه فرد مقابل زیباست مشکل نباشد.

علی: خوبه تجربه نداری و این قدر در موردش فکر کردی و حرف می‌زنی. پس الان بالاخره زیبایی کجای کاره؟

محمد: من فکر می‌کنم زیبایی در شروع رابطه موثر هست اما برای ادامه رابطه به مرحله بعد مجموعه زیبایی و درونیات موثر هستند، درونیات هم از اینجا به بعد سهم بیشتری دارد. مثلا من اگر بخوام از روی عکس انتخاب کنم، این قدر روی جذابیت یا همون زیبایی که تو می‌گی تأکید نمی‌کنم. از یک حدی که به نظرم زیباتر بود، می‌روم ببینم چثدر درونیاتمان نزدیک هست. الان بیشتر آدم‌ها هویت اینترنتی دارند، البته فهم درونیات خیلی سخت‌تر خواهد بود ولی به هر حال یک دید کلی‌ای می‌شود پیدا کرد. بعد برای شروع رابطه اقدام می‌کنم. در کل هم در ابتدا روی ماجرا خیلی حساب باز نمی‌کنم تا جلو برویم ببینیم چه می‌شود.

علی: ببین من فکر می‌کنم یک چیزی را جا انداخته‌ای. تو برای رابطه اولیه و دوستی ابتدایی جایگاهی قائل نیستی. هدف رو از اول روی دوستی مدت‌دار و در نهایت زندگی کنار هم گذاشته‌ای. در صورتی که همین ایجاد رابطه‌های کوتاه هم حال می‌دهد و باعث می‌شود مدتی خوش بگذرانیم.

محمد: شاید راست می‌گی، من اول صحبتمان به تو گفتم نوک دماغت را می‌بینی، الان می‌بینم شاید من هستم که می‌خواهم خیلی دور را ببینم و کار را از همان اول سخت کنم.

علی: ببین می‌شود قضیه را طور دیگری دید، هدف فرد تجربه یک رابطه جدید هست. حالا این رابطه جدید می‌تواند در همان مراحل ابتدایی تمام شود و این لزوما به معنای شکست نیست. بالاخره طرف تجربه جدیدی داشته و لذت برده. اگر رابطه به مراحل جلوتر هم رفت، باز تجربه و لذت‌های خاص خود را دارد. حتما لازم نیست از همان ابتدا انتهای کار را نگاه کنی.

محمد: حالا تو که آن عکس‌ها را نشان من می‌دادی، در فکرت چه می‌گذشت؟

غلی: بعد از این همه حرفی که زدیم خودم هم نمی‌دانم موقع نشان دادن عکس‌ها نگاهم به کجا بود. الان با این گفت و گویی که داشتیم قضیه واضح‌تر شده. می‌خوای دفعه بعدی ازت بپرسم این فرد با نگاه کوتاه مدت چه طور است یا مثلا از نگاه بلند مدت. ولی قبول کن در نگاه کوتاه مدت زیبایی نقش مهم‌تری دارد.

محمد: هرچند که باید در موردش فکر کنم، اما فعلا با این حرف‌هایی که زدیم به نظر درست می‌گویی. یک نکته دیگر هم من در مورد زیبایی و درونیات اضافه کنم. در مورد زیبایی کلیشه شده که می‌گویند زیبایی همیشگی نیست و مثلا با افزایش سن و اتفاقات دیگر زیبایی از دست می‌رود. اما کمتر گفته می‌شود که درونیات هم همیشگی نیستند. آدم تغییر می‌کند و حق هم دارد تغییر کند، حتی بنیادی‌ترین تغییرات. همین هم می‌تواند موجب شود رابطه‌ای به پایان برسد.

علی: باهات موافقم، هرچند که چیزی مثل فرزند داشتن می‌تواند مسأله را پیچیده کند.

محمد: درست می‌گویی. می‌بینم که به تفاهم خوبی رسیده‌ایم.

[علی به شوخی]

علی: بیا نظراتمان را کتاب کنیم، بقیه هم استفاده کنند

[محمد در حالی که می‌خندد]

محمد: آره، حیف است فقط پیش خودمان بماند.

دیدگاهتان را بنویسید