دریافت پیامک رمز پویا روی ایمیل

من آدمی هستم که بیشتر وقتم پشت رایانه (رومیزی یا همراه) می‌گذرد تا تلفن همراه یا تبلت. تقریبا تمام خریدهای اینترنتی و برخی از انتقال پول‌ها را هم روی همان رایانه انجام می‌دهم.
تا قبل از اسنپ و تپسی و … اوضاع بد نبود، ثبت نام کردن در سرویس‌های مختلف معمولا ایمیل می‌خواست و یک مرحله اثبات اینکه ایمیل واقعا برای خودم هست. تا جایی که یادم میاد از سرویس‌هایی که من استفاده می‌کردم فقط تلگرام و وایبر برای ثبت نام شماره می‌خواستن.

اسنپ و تپسی که اومدن برای ثبت نام شماره تلفن می‌خواستن و برای تأیید شماره هم پیامک می‌فرستادن. این یعنی برای ثبت نام باید موبایل آدم همراهش باشد. حالا برای اسنپ و تپسی گرفتن شماره موبایل قابل قبول بود اما بعد از اون‌ها دیگه اکثر سرویس‌هایی که حالا نیاز خاصی هم لزوما به شماره موبایل نداشتن چون برای خیلی‌ها راحت‌تر از ایمیل بود (اصلا ایمیل ندارن خیلی‌ها، ما ایرانی‌ها به نظر مرحله ایمیل رو هوپ کردیم) شماره موبایل می‌گرفتن.
تیر خلاص اما رمز پویا بود، بانک‌ها خیلی مرام می‌گذاشتن اپلیکیشن رمز دوم می‌دادن تا به جای پیامک از آن استفاده کنیم. هیچکدام نیامدن از OTPهای متداول استفاده کنن که بشود روی رایانه هم رمز دوم گرفت.
خلاصه که دیگر برای هر خرید اینترنتی لازم بود حتما حداقل یک بار موبایل چک کنی تا رمز پویا را بتوانی وارد کنی و این خیلی روی اعصاب من بود.
مدتی پیش فرصت شد تا تلاش کنم که تا حدی برگردم به شرایط قبل و از نیاز همیشگی به همراه داشتن تلفن همراه و مراجعه برای گرفتن کد یا موارد مشابه خلاص بشوم.

Clipboard مشترک

راه حل اولی که به ذهنم رسید این بود که ارتباطی ایجاد کنم بین clipboard تلفن همراه و رایانه. این علاوه بر مشکل پیامک‌ها مشکلات دیگری را هم برایم حل می‌کرد. مثلا می‌توانستم چیزی را در موبایلم Copy کرده و در رایانه Paste کنم. در کنار ایجاد کردن این ارتباط کافی بود تا راهی پیدا کنم که اگر برخی الگوها در پیامکی وجود داشتند قسمتی از پیامک منتقل شود به clipboard موبایل و از طریق آن بستر ارتباطی به clipboard رایانه. یعنی مثلا اگر رمز پویا پیامک شد قسمت رمز منتقل شود به clipboard رایانه و من با یک Ctrl+V ساده رمز را وارد کنم (بدون توجه به تلفن همراه). ابتدا گشتم دنبال برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که چنین سرویسی (clipboard sharing) بدهند که متوجه شدم گوگل از اندروید ۱۰ به بعد دسترسی به clipboard را به شدت محدود کرده.

ارسال خودکار پیامک به رایانه

پس قضیه ایجاد ارتباط بین clipboard موبایل و رایانه منتفی شد (البته همچنان با تغییراتی در سیستم اندروید می‌شد این کار را کرد، ولی من نخواستم در آن حد پیش بروم). راه حل جامع که کار نکرد رفتم سراغ همان قسمت تشخیص الگو در پیامک و انتقال آن به رایانه.
چند برنامه که این کار می‌کنند وجود دارد. من از بین آن‌ها SMS Forwarder را انتخاب کردم و در حدود ۲۰ روز اخیر که به نظرم خوب کار کرده.
برنامه به این نحو کار می‌کند که شما یک الگو را مشخص می‌کنید. مثلا وجود عبارد «رمز:» در متن پیامک و حالا می‌توانید برنامه را تنظیم کنید تا متن آن پیامک را

  • به آدرس مشخص ایمیل کند
  • به شماره‌ی دیگری پیامک کند
  • به یک آدرس اینترنتی ارسال کند
    من فعلا ایمیل را انتخاب کردم و الان اگر پیامکی دریافت کنم مطابق با الگوهایی که تعریف کرده‌ام. آن پیامک را در ایمیل‌ هم دریافت می‌کنم و نیازی نیست تلفن همراهم را باز کنم یا به آن دسترسی داشته باشم.

نکات منفی

  • به برنامه باید دسترسی به خواندن تمام پیامک‌هایتان را بدهید
  • به رمزنگاری درست برنامه و امنیت آن برای ارسال اطلاعات باید اعتماد کند

کار من تا اینجا راه افتاده ولی می‌توان این را حتی یک مرتبه جلوتر برد و مستقیم قسمت خاصی از پیامک را منتقل کرد به clipboard رایانه. چطوری؟ با استفاده از ویژگی ارسال به آدرس اینترنتی برنامه.
کافی است روی یک آدرس سرویسی نوشت و آورد بالا که پیامک را دریافت کند، قسمت مورد نیاز (مثلا کد تأیید) را از آن استخراج کند. بعد برنامه‌ای هم روی سیستم نوشت که آن کد استخراج شده را از سرویس نوشته شده بخواند و اضافه کند به clipboard رایانه.

3 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

  1. سلام. ممنون که وقت گذاشتی و متن کامل نوشتی برخلاف بقیه که یک متن را هزار نفر کپی میکنند. من اروپا زندگی میکنم و هر چند ماه یکبار سیستم رومینگ همراه اول قطع میشه و دسترسی من به زندگی در ایران قطع میشه. آیا بانک مشخصی هست که با ایمیل کار کنند بجای تلفن؟

دیدگاهتان را بنویسید