پادکست هوبرمن Huberman

احتمالا اسم پادکست را شنیدید و خودتان هم چندتایی گوش کردید یا شاید پیگیر جدی چند پادکست باشید. اخیرا در فضای وب فارسی پادکست‌ها طرفدار زیادی پیدا کرده‌اند و پادکست‌های خوبی هم به فارسی منتشر می‌شوند. با خودم گفتم چند تا از پادکست‌هایی را که فکر می‌کنم جالب هستند و خودم گوش می‌کنم با شما به اشتراک بگذارم.

هوبرمن (Andrew D. Huberman) در پادکستش از سلامت فردی صحبت می‌کند. فعلا و تا الان تنها پادکست مربوط به سلامتی که به طور کلی دنبال می‌کنم همین پادکست است.

در حوزه محتوای مربوط به سلامت فردی و به طور کلی سلامت چیزی که کم نیست صحبت‌های کیلویی و شبه علم است. برای نمونه اشاره کنم که خوردن ته دیگ سوخته و کلا چیزهای سوخته و خوردن چیز داغ در ظرف پلاستیکی و امواج موبایل هیچکدام به طور جدی ثابت نشده که سرطان‌زا هستند، حداقل تا الان و با توجه به مطالبی که من خواندم.

چیزی که من رو جذب پادکست هوبرمن کرد این بود که خودش به عنوان یک فرد دانشگاهی در یک دانشگاه معتبر و مشهور در پادکستش هم سعی می‌کند که مستند و سیستماتیک صحبت کند. هوبرمن در دانشگاه برکلی و کالیفرنیا عصب‌شناسی خوانده و دانشیار دانشگاه پزشکی استنفورد در دپارتمان عصب‌شناسی هست.

من خودم پادکست هوبرمن رو به صورت قسمت به قسمت دنبال نمی‌کنم ولی هر از چندی سر می‌زنم و قسمت‌هایی که برای من اهمیت دارند را دانلود می‌کنم تا سر فرصت گوش کنم. مثلا همین چند وقت اخیر قسمت مربوط به خواب، روزه‌داری (با روزه مسلمانان فرق می‌کند) را گوش کردم.

پادکست هوبرمن حداقل برای من اینطور است که در همه حال نمی‌توانم به آن گوش بدهم. از آنجایی که حین صحبت عادت‌ها و مواردی را توصیه می‌کند مجبور می‌شوم وسط پخش یک قسمت آن را نگهدارم تا جایی برسم که امکان یادداشت برداری برایم وجود داشته باشد. اینجا یادداشت‌هایم از این دو قسمت را می‌آورم:

خواب

  • بعد از بیدار شدن ۵ دقیقه زیر نور مستقیم آفتاب بروید
    شهرستان که تختم را در حیاط می‌گذارم تأثیر نور آفتاب روی راحت‌تر و بهتر بیدار شدن را به خوبی حس می‌کنم. البته مگس‌ها هم به زودتر بلند شدنم کمک بسیاری می‌کنند :).
  • نزدیک به زمان خواب هم هر چه از نور دوری کنید بهتر است

قسمت خواب پادکست، البته این قسمتی که من گوش کردم چون هوبرمن چند قسمت مرتبط با خواب دارد؛ خیلی نکته‌ی جدیدی برای من نداشت. من قبلا یک کتاب خوانده بودم به نام Powerful Sleep که به نظرم خوب بود و من بعد از آن کتاب، خیلی نکته جدیدی تا حالا در مورد بهتر خوابیدن ندیدم. این قسمت پادکست هوبرمن هم به خاطر همین کتابی که خوانده بودم خیلی نکته‌ی جدیدی برای من نداشت.

روزه‌داری (Fasting)

  • بعد از بلند شدن از خواب تا ۱ ساعت غذایی نخورید
  • غذا یا نوشیدنی دارای کالری‌ای ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب نخورید
  • پنجره غذایی (مدتی که در طول آن چیزی می‌خورید) خودتان را در بازه ۱۰ صبح تا ۸ شب یا حتی بهترش ۱۲ ظهر تا ۶ عصر قرار بدهید
  • پیاده‌روی سبک قبل از شروع روزه‌داری و interval training شدید در نیمه‌ی دوم روز به گذار از پنجره غذایی به روزه‌داری کمک می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید