زن، زندگی، آزادی. صلح و امید و شادی. معرفی مقاله، نویسنده، کتاب – ۲

مقدمه: این نوشته قرار بود اسفند ۱۴۰۱ منتشر شود ولی برای اینکه قسمت‌هایی از آن را تغییر بدهم ماند و در نتیجه اهمال‌کاری من اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.

دوباره یک سری مطلب جمع شد که به نظرم رسید بد نیست اینجا جمع‌آوری کنم. حدود دو ماه پیش اینجا یک سری مطلب، شخص و کتاب معرفی کردم. اگر آن را بگیریم قسمت اول این می‌شود قسمت دوم.

ابراهیم الأصیل – فعال مدنی سابقِ اهل سوریه

ابراهیم الأصیل در همان اوایل رشته توییتی در توییتر منتشر کرد و از درس‌های اتفاقات سوریه گفت. رشته توییت را می‌توانید اینجا ببینید (ترجمه فارسی آن را هم اینجا).

اواخر بهمن وبسایت آسو مصاحبه‌ای با وی انجام داد که علاوه بر مرور موارد قبلی و توضیح بیشتر به موضوعات جدیدی هم اشاره کرد. مصاحبه کامل را اینجا می‌توانید بخوانید. به نظرم انتقاد از خود جنبش و جدی گرفتن اصلاح دائمی آن یکی از تأکیدهای جدی ابراهیم الأصیل چه در رشته توییت و چه در مصاحبه بود.

سعید مدنی – صد سال و صد روز

سعید مدنی که چند ماه قبل از اعتراضات دستگیر شده و در زندان بود و هست. یادداشتی مفصل منتشر کرد با عنوان «صد سال و صد روز» که در آن به تحلیل جنبش می‌پردازد. سعید مدنی وقایع پاییز ۱۴۰۱ را در تقسیم‌بندیِ شورش، انقلاب، جنبش چیزی بین شورش و جنبش می‌بیند و نام آن را خیزش می‌گذارد که امکان تبدیل شدن به جنبش را دارد.

پیش‌بینی سعید مدنی پدید آمدن موج بعدی اعتراضات بر محور اقتصاد یا حکمرانی آب است و در ادامه در آسیب‌شناسی خیزش خواننده را متوجه نفی خشونت و روش مبارزه خشونت‌پرهیز می‌کند.

دیوانه‌سرا – آرمان امیری

دیوانه‌سرا مجموعه‌ی جدیدی است که می‌خواستم در قسمت دوم نوشته‌ها معرفی کنم. قبلا تا حدی وبلاگ آرمان امیری را با عنوان مجمع دیوانگان دنبال می‌کردم که متأسفانه دیگر در قالب وبلاگ فعالیت نمی‌کنند. اما مجموعه‌ای دارند یا در آن مشارکت می‌کنند با عنوان دیوانه‌سرا که یادداشت‌های به نظرم خوبی تا به اینجا در مورد جنبش زن، زندگی، آزادی منتشر کرده. می‌توانید آن‌ها (بیش از یک نویسنده دارد) از تلگرام یا اینستاگرام دنبال کنید.

سقوط – محسن رنانی

مطلبی از محسن رنانی منتشر شد با عنوان سقوط که در آن رنانی با بیان تحلیلش از تلاش‌های اخیر جامعه برای حرکت به سمت نظام مطلوبش در جمع‌بندی آینده را منحصر در انقلاب از بالا یا انقلاب از پایین می‌بیند. یا حاکمیت تغییرات انقلابی انجام می‌دهد یا مردم انقلاب می‌کنند. ترجیح یا آرزوی رنانی انقلاب از بالاست.

بیانیه تاجزاده

میرحسین موسوی بیانیه داد و از تدوین قانون اساسی جدید گفت. پس از او افراد دیگری از جمله مصطفی تاجزاده از بیانیه موسوی حمایت کردند. تاجزاده در یادداشتی با عنوان «در ضرورت اصلاحات بنیادی قانون اساسی» اشاره می‌کند که از نظر او دو رویکرد حفظ حکومت به هر قیمت و تغییر حکومت به هر قیمت خطرناک هستند و از رویکرد اصلاح قانون اساسی و راهبردها به صورت همزمان دفاع کرد.

محمدرضا نیکفر و نوشتن منشور

محمدرضا نیکفر همچنان مجموعه نوشته‌های در ایران چه می‌گذرد را ادامه می‌دهد. مثلا نگاه کنید به نوشته «پایان یک مرحله با دو نتوانستن» که اشاره می‌کند جنبش نتوانست از حدی جلوتر برود، رژیم هم نتوانست به سرکوب کامل دست یابد. در ادامه (خاطرم نیست هم نوشته یا نوشته‌های بعدی) دعوت می‌کند به نوشتن منشور و گفتگو از طریق برخورد منشورها.

اینجا و آنجا برخی شروع به منتشر کردن منشورهای خود کردند که از جمله می‌توانم به منشور همبستگی و منشور اتحادیه آزاد کارگران اشاره کنم.

دیدگاهتان را بنویسید