افزونه‌های مورد استفاده من در فایرفاکس

دانستن روال‌ها (Routine) و ابزارهای مورد استفاده بقیه به خصوص در حوزه‌های مشترک برای من مفید است. من معمولا اگر کسی بنویسد نگاهی می‌اندازم. ویسایتی هم هست به اسم Uses This که سؤال‌های مشخصی مربوط به همین ابزارها را از افراد می‌پرسد. البته مشکلش این است بیشتر موارد کلی مثل برند و مارک لپ‌تاپ، موبایل، … است تا جزیی. نمونه فارسی‌ای هم یک مدت کوتاه فعالیت کرد (اینجا). ولی مدتی است که از فرد جدیدی سؤال‌ها پرسیده نشده.

من هم مدتی است که یک سری موارد را معرفی می‌کنم. این هم یکی از آن مطالب است. یک برچسب هم باید بگذارم برای اینکه در دسته معرفی این نوشته‌های معرفی از بقیه جدا شوند.

مرورگر تقریبا بخش جدا نشدنی‌ای از رایانه‌ها شده. من تقریبا همیشه حداقلی یکی دو پنجره باز مرورگر دارم که در هر کدام آن‌ها تعدادی تب (Tab) باز است. اغراق نیست اگر بگویم حداقل یک سوم زمانی که پشت رایانه هستم را داخل مرورگر می‌گذرانم. وقتی قرار است مدت زمان زیادی از یک ابزار استفاده کنم به نظرم معقول آن را تا حدی برای استفاده خودم بهینه‌تر کنم. یکی از راه‌های بهینه‌تر و شخصی کردن مرورگرها استفاده از افزونه‌های آن‌هاست.

من از فایرفاکس به عنوان مرورگر اصلی استفاده می‌کنم. در ادامه لیستی از افزونه‌های مورد استفاده و کاربرد مشخصشان برای خودم را می‌آورم.

Auto Tab Discard

گاهی من تب‌های زیادی باز می‌کنم یا یک تب چندین روز در پنجره می‌ماند. این تب‌ها هر کدام مقداری از رم و قدرت پردازش سیستم را می‌گیرند. وقتی تعداد تب‌ها زیاد یا منابع سیستم محدود باشد، میزان رم اشغال شده و قدرت پردازش درگیر شده قابل توجه می‌شود. به کمک این افزونه تب‌های باز بعد از مدتی به نوعی غیر فعال می‌شوند و منابع کمتری مصرف خواهند کرد.

FontARA

برای استفاده از فونت‌های فارسی زیباتر و بهتر در سایت‌های مختلف مانند توییتر، پاکت، گوگل، گودریدز، غیره. این افزونه بر پایه‌ی فونت‌های جدید فارسی وب فارسی را واقعا بهتر می‌کند. این افزونه باز متن مدتی است که به روز رسانی دریافت نکرده و مثلا باعث ایجاد باگ در نمایش تقویم گوگل می‌شود (جزییات بیشتر اینجا).

Enhancer for YouTube

این افزونه یک سری ویژگی‌های خوب به یوتیوب اضافه می‌کند. مثل میان‌برهای صفحه کلید برای افزایش صدا، جلو و عقب رفتن ویدئو. تبلیغ‌های یوتیوب را هم حذف کرده و یک سری امکان‌های شخصی سازی برای یوتیوب به شما می‌دهد.

I don’t care about cookies

شاید دیده باشید که بسیاری از سایت‌های خارجی از شما برای ذخیره کوکی‌ها اجازه می‌گیرند. این به دلیل قوانین اخیری است که اتحادیه اروپا برای دفاع از حقوق کاربران تصویب کرده. من به دلیل استفاده از وی پی ان برای سایت‌هایی که برای دوم سر می‌زنم هم این پیام اجازه برای ذخیره کوکی‌ها را بیش از یک بار دریافت می‌کنم. این افزونه از بسیاری وبسایت‌ها پیام اجازه‌ی ذخیره کوکی را حذف می‌کند.

Proxy SwitchyOmega

قبلا هم اینجا معرفی کرده بودم. به کمک این افزونه می‌توانید تنظیم کنید که ترافیک برخی از وبسایت‌ها از وی پی ان رد بشود برخی رد نشود. مثلا برای پرداخت‌های آنلاین و وبسایت بانک‌ها ترافیک را از وی پی ان عبور ندهد. برای این کار وی پی ان نباید در سطح کل شبکه سیستم فعال باشد.

Vimium

برای اضافه کردن دکمه‌های میان‌بر vim به مرورگر. مثلا با زدن دکمه r صفحه دوباره بارگذاری می‌شود. یا با زدن دکمه x تب بسته می‌شود و مانند این‌ها. باید با vim به عنوان ویراشگر متن کرده باشید تا فهمید چه می‌گویم.

Zotero Connector

Zotero برنامه‌ای است که با آن مقالات و کتاب‌هایی که می‌خوانم را مدیریت می‌کنم. این افزونه اجازه می‌دهد تا یک صفحه وب را مستقیم به Zotero خودم اضافه کنم.

Refined GitHub

این جدیدترین افزونه‌ای است که نصب کردم. یک سری تغییرات به وبسایت Github می‌دهد و به آن امکاناتی اضافه می‌کند. لیست امکانات اضافه شده را می‌توانید در صفحه افزونه ببینید.

مدیریت تب‌ها

Email Tabs

برای ایمیل کردن یا کپی یکجای لینک یک سری تب‌های باز، می‌توان انتخاب کرد همه‌ی تب‌های پنجره یا برخی از آن‌ها. قبلا بیشتر استفاده می‌کردم. الان خیلی کم استفاده می‌کنم. احتمالا اگر مدتی میزان استفاده‌ام همینقدر کم باشد آن را پاک کنم.

OneTab

برای بستن تمام تب‌های باز پنجره و ذخیره کردنشان در قالب یک لینک. برای استفاده در مدتی دیگر یا به اشتراک گذاشتنشان با بقیه.

Tab Session Manager

هر دو افزونه بالا و افزونه‌های دیگری که قبلا استفاده کردم و الان نمی‌کنم برای مدیریت تب‌ها نواقصی داشتند که من را راضی نمی‌کردند. حالا بحث Email Tabs کمی متفاوت است. ولی من از آن هم برای این استفاده می‌کردم که یک سری تب را ذخیره کنم تا جا یا زمان دیگری آن‌ها را دوباره باز کنم. ایراد این هم آن بود که هر دفعه باید حواسم می‌بود که آن‌ها را ایمیل کنم و اینکه پیدا کردن ایمیل‌ها هم خودش یک کار اضافه بود.

OneTab مشکل استفاده از تب‌ها در زمان دیگر را تا حد خوبی حل کرد. به این صورت که آن‌ها را در دسته‌های جدا در خود مرورگر ذخیره می‌کند. اما ایرادش این است که نمی‌توان در جاهای دیگر به تب‌های ذخیره شده دسترسی داشت مگر اینکه قبلا آن دسته خاص را به اشتراک گذاشته باشم. دسته‌بندی‌اش هم و نمایش دسته‌ها هم به خوبی افزونه Tab Session Manager نیست.

با این افزونه به تب‌های ذخیره شده روی دیگر دستگاه‌ها هم دسترسی دارید. دستگاه‌هایی که فایرفاکس روی آن نصب است و با کاربری خودتان در آن وارد (Log In) شده‌اید. روی دستگاه هم در زمان‌های مختلف می‌توانید به تب‌ها و پنجره‌هایی که ذخیره کرده‌اید دسترسی داشته باشید. برای دسته‌ها می‌توانید اسم گذاشته و برچسب‌گذاری (Tag) کنید. امکان جستجو بین دسته‌ها و تب‌ها هم وجود دارد. فعلا به نظرم این افزونه همه‌ی نیازهای من را برطرف می‌کند.

حریم شخصی

‌Bitwarden

برای مدیریت امن‌تر رمزهای عبور. مدیریت یکجای رمزها در صفحات وب و اپلیکیشن‌های موبایل. استفاده نکردن از رمز عبور یکسان و ساخت رمز عبور یکتا برای سایت‌های مختلف.

ClearURLs

برای حذف پارامترهای اضافی از آدرس که معمولا برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شوند.

DuckDuckGo Privacy Essentials

برای حفاظت از کوکی‌ها، جلوگیری از اسکریپت‌های ردیابی شرکت‌های بزرگ مثل گوگل، فیس‌بوک و مانند آن.

Facebook Container

این افزونه به طور پیش‌فرض روی فایرفاکس نصب شده و فعال است. جلوی ردیابی شما توسط فیسبوک را می‌گیرد.

uBlock Origin

برای حذف تبلیغ بنری وبسایت‌های مختلف از جمله وبسایت‌های ایرانی. جلوگیری از اسکریپت‌های ردیابی (اینترنتی و معمولا به هدف تبلیغات شخصی).

دیدگاهتان را بنویسید