زن، زندگی، آزادی. صلح و امید و شادی. معرفی مقاله، نویسنده، کتاب – ۳

یک سری مطلب دیگر جمع شد که به نظرم رسید بد نیست اینجا جمع‌آوری کنم. لینک قسمت اول و لینک قسمت دوم. این نوشته هم قسمت سوم این سری مطالب است.

زنان بلوچی که آزادی را در گوشِ هم پچ‌پچ می‌کنند

آزادی‌خواهی در ایران برای گروه‌های مختلف معناهای متفاوتی دارد. مثلا معنای آزادی‌خواهی مردان با آزادی‌خواهی زنان متفاوت است. همچنین است آزادی‌خواهی گروه‌های مختلف زنان. به نظرم گفتن از اینکه آزادی هر گروه در واقع آزادی تمامی گروه‌های دیگر است بی‌معنی نیست. اما در عین حال می‌توان از اولویت بالاتر آزادی‌خواهی برخی گروه‌ها گفت.

این به هیچ وجه به سؤال مبتذلی مانند «مگر مشکل ما حضور زنان در ورزشگاه است؟» نمی‌رسد. مطلب «زنان بلوچی که آزادی را در گوشِ هم پچ‌پچ می‌کنند» از مسأله آزادی‌خواهی را از منظر گروه‌های دیگر ببینیم.

خرمگس؛ یک رمان ماندگار و طرح چند سوال

یادم نمی‌آید که رمان خرمگس تا قبل از این نوشته به گوشم خورده باشد. راستش رفتم کمی هم در مورد کتاب خواندم ولی به این نتیجه نرسیدم که آن را به لیست کتاب‌هایی که می‌خواهم بخوانم هم اضافه کنم. ولی ماجرای جما و آرتور دو انسان انقلابی با دو نگاه متفاوت برایم جالب بود.

به نظرم اگر طرفدار تغییر هستیم خوب است ببینیم نگاهمان به جما نزدیک‌تر است یا آرتور و چه دلایلی داریم؟ چطور می‌توانیم از نگاهی که به آن نزدیک‌تر هستیم دفاع کنیم.

موضع شاملو در مورد رفراندوم سال ۱۳۵۸

برای شخص من خواندن ماجرای افرادی که در انقلاب ۱۳۵۷ مواضع درست‌تری داشتند حس خوبی می‌دهد. همچنین به نظرم شفاف‌تر شدن اشتباه‌های قبلی به عدم تکرار آن کمک می‌کند. شاملو از بی‌معنا بودن رفراندوم سال ۱۳۵۸ می‌گوید.

بهاره آروین و پیشبینی سال ۱۴۰۲

من خیلی استقبال می‌کنم که افراد پیش‌بینی کوتاه مدت خود را از اوضاع اجتماعی سیاسی مطرح کنند. به خصوص افرادی که در این حوزه‌ها پیگیری و جدیت بیشتری دارند. به نظرم در مشخص شدن پیش‌فرض‌های نادرست کمک زیادی می‌کند.

خانم آروین در یک نوشته به طور مشخص از پیش‌بینی‌های خود برای سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی گفته و کمی هم به دلایل خودش اشاره کرده. به نظر من مطلب قابل توجهی است هر چند که امیدوارم تحلیل‌شان درست نباشد چون برای من کمی ناامیدکننده بود.

ایده‌ی جمهوری شهروندی

محمدرضا نیکفر در ادامه مجموعه نوشته‌های «در ایران چه می‌گذرد» از ایده جمهوری دفاع کرده و سلطنت مشروطه را نقد می‌کند. ایده جمهوری از نگاه نیکفر چهار اصلی هنجاری دارد: عدالت، آزادی، وجهه قانونی و عقلانیت.

کتاب مقاومت مدنی – پنج نکته‌ای که همه باید درباره‌ی مقاومت مدنی بدانند

من حدود یک ماه پیش کتاب مقاومت مدنی را تمام کردم. به نظرم کتاب خوبی بود (در گودریدز از ۵، ۳ ستاره دادم). مطلب بالا اگر درست یادم باشد ترجمه‌ای از صفحات آخر خود کتاب است که به طور خلاصه آنچه در کتاب آورده شده را اشاره کرده و به نظرم خلاصه خوبی است.

کتاب بعد از نشان دادن اینکه به لحاظ آماری مقاومت مدنی (خشونت‌پرهیز) اثربخش‌تر است به طور کلی به پایه‌های مقاومت مدنی می‌پردازد. مثلا روی سازماندهی، نهادهای موازی و جذب جمعیت هر چه بیشتر تأکید می‌کند.

جک گلدستون و آصف بیات – جنبش زن، زندگی، آزادی و انقلاب

جک گلدستون در مصاحبه‌ای از فاصله‌ای که بین جنبش و وضعیت انقلابی وجود دارد صحبت کرده. از جمله موانع اینکه جنبش متحد جدی‌ای از درون قدرت (نظامی و سیاسی) ندارد.

بعد از گلدستون، آصف بیات با توجه به گفته‌های گلدستون تلاش کرده که چارچوب او را کامل‌تر کند (اینجا). آصف بیات از امکان مسیر انقلابی می‌گوید که در آن جنبش فاصله بین نقطه حال حاضر تا وضعیت انقلابی را طی می‌کند.

1 comment / نظر خود را در زیر وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید